Een grote ergernis onder mijzelf en andere gelicenseerde drone piloten is het zien van luchtbeelden waarvan de opname onmogelijk legaal is uitgevoerd. Het zijn zeker prachtige shots: zweven over ellenlange aaneengesloten bebouwing, hoger vliegend dan we ooit voor mogelijk hielden of zelfs in de buurt van terecht beschermde luchthavens. Mensen denken snel dat dit een vorm van jaloezie is maar mag je dit wel zo wegzetten wanneer wij als professionals veel tijd en geld hebben geïnvesteerd om ons beroep legaal te kunnen uitoefenen?

Het komt steeds vaker voor. Drone ongelukken en bijna ongelukken, het illegaal vliegen op grote hoogte met drones waardoor het andere (bemande) luchtverkeer onnodig risico loopt. Het Analyse Bureau Luchtvaart meldt soortgelijke incidenten steeds vaker. Zonde, want de techniek is zo mooi en wanneer verstandig gebruikt zorgt het enkel en alleen voor vooruitgang. Niet alleen voor mijn core business media maar ook voor de landbouw, rijkswaterstaat, politie, brandweer en ga zo maar door.

Ik heb het idee dat productiehuizen in deze tijd zo gewend zijn aan de eenvoud waarin luchtbeelden tegenwoordig gemaakt kunnen worden dat zij vaak niet inzien dat er veel meer schuil gaat in het werk dan een drone laten opstijgen en daarmee ‘een shotje te draaien’.  Een, misschien wel groter, gedeelte gaat schuil in de vluchtvoorbereidingen, waarborging van veiligheid tijdens de operaties, onderhoud van apparatuur, maken van genoeg vlieguren & aanvraag en verlening van de juiste papieren. Door het ontbreken van dit bewustzijn hebben zij een onvolledig beeld van de taken van een drone piloot en/of bedrijf en nemen daarom snel aan dat kosten te hoog zijn.

Ik vind dat we naar de collectieve realisatie moeten dat een drone kopen er daarmee vliegen heel leuk is en vooral moet kunnen maar dat de situatie echter anders wordt wanneer de beelden commercieel ingezet gaan worden.

Begrijp mij overigens niet verkeerd: ik sta enorm achter het recreatief vliegen met drones. Dit is immers ook hoe ik ooit ben begonnen en verliefd ben geworden op het vak. Een ding moeten we enkel niet over het hoofd zien: de schade die er mee aangericht kan worden door het onbekwaam besturen is groot, zowel aan huizen als aan mens en dier. Laten we zorgen voor een veilig luchtruim en laat het commercieel vliegen van (onbemande) luchtvaartuigen over aan mensen die er voor geschoold en getraind zijn.

Ook doordat de corona crisis de invoering van de universele Europese drone regelgeving weer met een half jaar heeft uitgesteld zullen we het nog een tijd met de huidige regelgeving moeten doen. Ik hoop dat deze in 2021 meer duidelijkheid zal verschaffen voor recreatieve vliegers wat er voor hun wel en niet legaal mogelijk is.

Het initiatief Legaal in de lucht

Samen met collega drone piloot Chris Reichgelt willen wij graag een beweging in het leven roepen waarmee we aandacht vragen voor het belang van veilige, legale drone operaties, een soort disclaimer: Legaal in de lucht.

Het initiatief wordt gesteund door een groot collectief gelicenseerde drone piloten om aandacht te vragen voor de ernst van het (laten) maken en gebruiken van illegale drone beelden. Iedereen die ons steunt en dus Legaal in de lucht is of het ondersteund kan zich registreren en daarmee zich aansluiten.

De website is live gegaan en te bekijken via www.legaalindelucht.nl.